مقالات

شیرینی های معروف دنیا :80 تا از معروفترینها

شیرینی های معروف دنیا

شیرینی های معروف دنیا یکی از هنر های به جا مانده از آن مرز وبوم هست که فقط محدود به منو آن کشور نیست و به تمام دنیا گسترش میابد.

اگر شما هم از طعم‌های شیرین لذت می‌برید قطعاً از چشیدن شیرینی‌های معروف دنیا نیز لذت خواهید برد. جدای از جغرافیا و فرهنگ هر کشور و ملتی، خوراکی‌ها می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

بعضی هاش به عنوان دسر هستند و برخی برای عصرانه و جشن های مناسبتی پخته میشوند و برخی از انها برای کیک تولد مورد استفاده هستند. با ما باشید که 80 تا از شیرینی های پرطرفدار خارجی رو بررسی کنیم.

اسامی شیرینی های معروف دنیا

  1. پاولوا استرالیایی
  2. وافل بلژیکی
  3. گلابجامون هندی
  4. پای سیب یا پای اپل آمریکایی
  5. ژلاتو ایتالیایی
  6. انبه تایلندی با برنج چسبناک تایلندی
  7. باقلوا ترکیه یا باقلوا استانبولی
  8. ماپل تافی کانادایی
  9. کویندیم برزیل
  10. چروس اسپانیا
  11. پودینگ انگلستان
  12. بریگادیرو برزیل
  13. سیرنیکی روسی
  14. پاستلیتوس آرژانتین
  15. پاستل د ناتا پرتغال
  16. کوریکینتون ژاپن
  17. تیرامیسو ایتالیایی
  18. اسکایر کیک یا کیک آسمانی ایسلند
  19. کرم برولی فرانسه
  20. موچی ژاپن
  21. نانایمو کانادا
  22. کرمس مجارستان
  23. الفخور، آمریکای جنوبی
  24. اشترودل سیب، اتریش
  25. کیک جنگل سیاه، آلمان
  26. بورما، خاورمیانه و ترکیه
  27. براونی، آمریکا
  28. کانولی، سیسیل
  29. نان های بانز با عطر هل، سوئد
  30. چندول، سنگاپور
  31. بیسکوئیت هایی با چیپس شکلاتی، ایالات متحده
  32. موس شکلاتی، فرانسه
  33. کیک نارگیلی، جنوب ایالات متحده
  34. شیرینی cornes de gazelle ، مراکش
  35. دان تات، هنگ کنگ
  36. دونات، ایالات متحده
  37. تارت استرهازی، مجارستان
  38. فلن، آمریکای لاتین
  39. شکلات فوندانت Gateau، فرانسه
  40. ژلاتو، ایتالیا
  41. چیزکیک ژاپنی
  42. کاشاتا، شرق آفریقا
  43. کیف لی، مجارستان
  44. کنافه، خاور نزدیک
  45. کوئین امن، بریتانی
  46. کولفی، هند
  47. تارت لیمو، فرانسه
  48. تارت لینزر، اتریش
  49. مهانچا، مراکش
  50. شیرینی مامول، خاورمیانه
  51. مندزی، جنوب سودان
  52. مدوویک، روسیه
  53. چیزکیک نیویورکی، ایالات متحده
  54. اولیبولن، هلند
  55. بیسکوییت Polvorones ، اسپانیا
  56. قطایف، خاورمیانه
  57. کیک Rigo Jancsi
  58. توپی های کنجدی، Jian Dui، چین
  59. پای آلبالو، ایالت های غرب میانه آمریکا
  60. پودینگ استیکی تافی، انگلستان
  61. تارت تی تن، فرانسه
  62. کیک ترس لچس، مکزیک و آمریکای مرکزی
  63. ترایفل، انگلستان
  64. تاب تیم کراب، تایلند
  65. کونچا، مکزیک
  66. کوئه کلپان، اندونزی
  67. پاستیلیتو، آرژانتین
  68. اکلز کیک، انگلیس
  69. کوک‌سیستر، آفریقای جنوبی
  70. واتروشکا، روسیه
  71. کیبر الوز، تونس
  72. کوئین یامان، فرانسه
  73. لامینگتون، استرالیا
  74. جلابی، پاکستان
  75. تارت کوئه، مالزی و سنگاپور
  76. تارو بان، چین
  77. کوکی کاراملی از آمریکای جنوبی
  78. کیک بلک فارست از آلمان
  79. ماکارون،فرانسه
  80. کیک سرخ شده مصر

1-پاولوا استرالیایی

یک دسر استرالیایی است که به‌افتخار بالرین نخست استرالیا، آنا ماتویونا پاولوا نام‌گذاری شده است. این شیرینی نوعی دسر سبک و پف‌دار است که به‌عنوان پای میوه استرالیایی نیز شناخته می‌شود.

پاولوا را به کمک میوه‌های تازه، خامه و مرنگ تهیه می‌کنند. این دسر در بخش مرکزی نرم بوده که اطراف آن را مرنگ می‌پوشاند و در نهایت روی آن را با خامه و میوه تازه تزئین می‌کنند. این دسر نه‌تنها در استرالیا بلکه در بسیاری از نقاط دنیا شناخته شده است.

2-وافل بلژیکی

وافل بلژیکی یکی از سنتی‌ترین دسرهای این کشور است که در نوع میوه‌ای یا پروتئینی تهیه و سرو می‌شود. برای تهیه وافل از نوعی خمیر خامه‌ای استفاده می‌کنند که روی آن را با خمیر فرم گرفته می‌پوشانند.

در نهایت به کمک توت‌فرنگی خرد شده یا بیکن خرده شده تزئین می‌شود. این دسر پوشیده از عطر وانیل و بافت خامه است.

3-گلابجامون هندی

گلابجامون هندی، نوعی دسر کلاسیک بوده و از محبوب‌ترین شیرینی‌های هندوستان است. این شیرینی را عمدتاً در جشنواره‌ها و وعده‌های غذایی جشن‌ها تهیه می‌کنند. ممکن است بارهاوبارها این شیرینی را در پلان‌های مختلفی از فیلم و سریال‌های هندی دیده باشید.

گلابجامون، یک توپ اسفنجی گرد است که با گلوله شیر تازه دلمه شده تهیه می‌شود. این توپک‌ها را به ‌نوعی شربت آغشته می‌کنند و نهایتاً برای طعمی بهتر از بادام استفاده خواهند کرد.

شربت این دسر تهیه شده از آب، شکر و گل رز است. زمانی که شما این دسر را در دهان می‌گذارید، بلافاصله آب می‌شود و طعم شیرین و لذیذ آن سراسر دهان شما را فرامی‌گیرد.

4-پای سیب یا پای اپل آمریکایی

مگر می‌شود کسی عاشق کیک و شیرینی باشد؛ اما از چشیدن پای سیب خودداری کند. این دسر از محبوب‌ترین دسرهای آمریکا است که جزو شیرینی های ملل شناخته می‌شود و برای تهیه آن از تارت سیب و کره فراوان استفاده می‌کنند.

این دسر لایه‌لایه خوش‌طعم را در آخر با خامه فرم گرفته و یک فنجان قهوه گرم میل می‌کنند. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به امریکا سفر کردید حتماً برای چشیدن این دسر راهی یکی از قنادی‌های معروف این کشور شوید. پای سیب بدون شک از معروف‌ترین شیرینی‌های دنیا است.

5-ژلاتو ایتالیایی

مگر می‌شود کسی از سفر کردن لذت ببرد؛ اما ایتالیا را در برنامه سفرهای خود قرار ندهد. این کشور سرشار از جاذبه‌های گردشی و خوراکی است. طعم بی‌نظیر دسر ژلاتو ایتالیا می‌تواند بهانه‌ای بزرگ برای رفتن به کافه‌ای در این کشور باشد.

ژلاتو دسر خوشمزه‌ای است که بر پایه شیر، خامه و شکر تهیه می‌شود که با سسی از جنس میوه، آجیل و طعم‌دهنده‌هایی اضافی سرو می‌شود. این دسر را به‌صورت خنک و نیمه منجمد میل می‌کنند.

6-انبه تایلندی با برنج چسبناک تایلندی

کشور تایلند سرشار از جاذبه‌های طبیعی سحرانگیز است که هر لحظه، عنصری خیره‌کننده شما را غرق در فکر می‌کند. KhaoNieow Ma Muang  نوعی شیرینی است که از ترکیب شیر نارگیل شور و شیرین با خمیری از برنج نرم شده، تهیه می‌شود که در آخر با تکه‌های لطیف انبه شیرین تزئین و همراه خواهد شد.

7-باقلوا ترکیه یا باقلوا استانبولی

محال ممکن است از طعم‌های شیرین لذت ببرید؛ اما دست رد به سینه‌ی این دسر بی‌نظیر بزنید. باقلوا ترکی یا باقلوا استانبولی نوعی دسر است که در کشور ترکیه حرف اول را می‌زند.

این شیرینی لاکچری را با خمیر فیلو، آجیل، شهد شکر، آبلیمو و کره فراوان تهیه می‌کنند و در کنار چای از طعم لذیذ آن لذت می‌برند. این شیرینی بسیار ترد و لطیف بوده و جزو شیرینی‌های معروف دنیا است.

8-ماپل تافی کانادایی

ماپل تافی نوعی دسر کلاسیک زمستانه در کانادا است که معمولاً در کارناوال‌های زمستانه و جشنواره شربت افرا تهیه می‌شود. طرز تهیه این شیرینی بسیار کم دردسر و ساده است.

برای داشتن یک ظرف کوچک ماپل تافی کافی است شربت افرا پخته شده را در بستر از برف تازه بریزید. مخلوط شربت افرا و برف مانند یک تافی چسبناک و شیرین خواهد بود.

9-کویندیم برزیل

برزیل کشوری است که از تنوع غذایی بالایی برخوردار است؛ اما یکی از چیزهایی که در سراسر برزیل شهرت بالایی دارد، کویندیم برزیلی است. این شیرینی نوعی کاسترد خوشمزه زردرنگ بوده که از شکر، زرده تخم‌مرغ و نارگیل آسیاب شده تهیه می‌شود. این دسر را به همراه یک فنجان کاپوچینو داغ سرو می‌کنند.

10-چروس اسپانیا

نوعی خمیر سرخ‌شده است که با شکلات خامه‌ای داغ سرو می‌شود تا طعم خوب آن را افزایش دهد. چروس در سراسر جهان در دسته شیرینی های ملل معروف بوده و در اشکال و اندازه‌های مختلف مانند بلند و نازک یا ضخیم و حلقه یافت می‌شود.

اگرچه چروس را معمولاً برای صبحانه و میان‌وعده‌ها مصرف می‌کنند اما می‌توانید آن را در هر زمان که بخواهید میل کنید.

11-پودینگ انگلستان

پودینگ انگلستان یا پودینگ قلعه نوعی دسر اسفنجی سنتی، بریتانیا است که با آرد، تخم‌مرغ، شیر و شکر درست می‌شود. این پودینگ نمادی از یک قلعه است که شکل ظاهری آن نیز از همین مفهوم پیروی می‌کند. با آماده‌شدن این دسر روی آن را یک عدد مربای توت‌فرنگی می‌گذارند.

12-بریگادیرو برزیل

اگر از دسرهایی که با دانه‌های شکلات تزئین می‌شود، لذت می‌برید قطعاً بریگادیرو برزیلی را دوست خواهید داشت. چراکه این شیرینی ساخته شده از پودر کاکائو، شیر تغلیظ شده و کره است که با پاشیدن شکلات بر لایه بیرونی تهیه می‌شود. این شیرینی در دسته شیرینی های لاکچری قرار گرفته و طعم بسیار دلنشینی دارد.

13-سیرنیکی روسی

سیرنیکی دسری است که در سراسر اروپای شرقی طبخ می‌شود. این شیرینی، یک پنکیک کوارکی سرخ شده است که با خامه ترش، واریانس، مربا، عسل یا میوه‌های کاراملی تزئین شده است.

همچنین خمیر سیرنیکی حاوی مقداری کشمش خواهد بود. این دسر در سراسر روسیه تهیه می‌شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

14-پاستلیتوس آرژانتین

غذا و دسرهای آرژانتینی متأثر از فرهنگ کشورهای مدیترانه‌ای است. پاستلیتوس از محبوب‌ترین دسرهای آرژانتین است که در دو نوع تهیه می‌شود. این شیرینی به شکل گل سرخ‌شده است که خمیر آن با سیب‌زمینی شیرین یا به آماده می‌شود.

15-پاستل د ناتا پرتغال

پاستل د ناتا با طعم خالصش یک پای پرتغالی است که از تارت تخم‌مرغ، اسانس لیمو، دارچین و وانیل درست می‌شود. اغلب با پودر‌های مختلفی مانند شکلات، شکر و قهوه تزئین می‌شود. این شیرینی‌های کوچک را در سراسر پرتغال پیدا خواهید کرد.

16-کوریکینتون ژاپن

کور یکینتون، بخشی از OsechiPyori، جشن سنتی سال نو ژاپنی است. این دسر فوق‌العاده محبوب از خمیری تهیه می‌شود که مخلوطی از شاه‌بلوط، سیب‌زمینی شیرین ژاپنی با شربت شاه‌بلوط است.

17-تیرامیسو ایتالیایی

حتماً بارهاوبارها نام تیرامیسو را شنیده‌اید یا طعم آن را چشیده‌اید. تیرامیسو نوعی کاسترد با طعم قهوه است. این دسر ترکیبی از کاکائو، اسپرسو، پنیر خامه‌ای و بیسکویت‌های انگشتی است.

در این دسر مدرن ایتالیایی، لایه های خامه ای پنیر ماسکاپونه ی همزده در چارچوبی از بیسکوئیت های لیدی فینگر آغشته به قهوه قرار می گیرند که به یک پایه شیرین در سراسر جهان مبدل شده است. جای تعجب نیست. با نامی که به صورت “من را انتخاب کن” ترجمه می شود، این دسر با ترکیب قهوه، شکلات، خامه و مشروب الکلی به صورت اختیاری، بی اشتهاترین ذائقه ها را نیز تحریک می کند.

اکثر مورخان شیرینی دوست، منشا این دسر را به رستوران Treviso le Beccherie نسبت داده اند اما ادعاهای مخالف اینگونه است که تیرامیسو در سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در سراسر دنیا به اوج خود رسید و این ادعاها به گرمی یک فنجان اسپرسوی ایتالیایی هستند. حقیقت هر چه که باشد، این دسر خامه ای جایگاه شایسته ای را در منوهایی از اومبریا تا اولان باتور به دست آورده است.

18-اسکایر کیک یا کیک آسمانی ایسلند

اسکایر کیک، یک محصول لبنی ایسلندی از جنس ماست صاف‌شده با طعمی ملایم است. بیش از هزارسال است که بخشی از غذاهای سنتی ایسلند بوده است.

این دسر، نوعی کیک بدون پخت است که با انواع توت‌های تازه، شکلات تراشیده شده، پسته و گل‌های تازه تزئین می‌شود. برای تهیه کیک اسکایر به هیچ عنوان شکر افزوده نخواهد شد. این کیک بافتی سبک و کم‌چرب دارد.

19-کرم برولی فرانسه

این دسر که به‌عنوان کرم انفجاری و کرم تری نیتی نیز شناخته می‌شود، دسری از پایه کاسترد خامه‌ای است که با رویه‌های کارامل سفت شده، آماده می‌شود.

بافتی صاف، نرم و خوشمزه دارد که در عین سادگی بسیار زیبا است؛ چراکه با ذرات شکر سوخته آراسته می‌شود. کرم بورلی فرانسه را با خامه دم‌کرده، زرده تخم‌مرغ، شکر و وانیل می‌پزند که طعم و عطری دلنشین آن از هر بیننده‌ای دلربایی می‌کند و آن را به یکی از بهترین شیرینی های دنیا تبدیل کرده است.

20-موچی ژاپن

موچی یک دسر سنتی ژاپنی است که با برنج چسبناک تهیه می‌شود. برای تهیه این شیرینی، برنج پخته شده را در هاون ‌کوبیده و آن را به خمیر تبدیل می‌کنند. خمیر را گلوله‌گلوله کرده و با یک قاشق بستنی سرو می‌کنند. این دسر خوشمزه به یکی از شیرینی های پرطرفدار خارجی است که به تازگی به عنوان شیرینی های لاکچری در ابران خواهان زیادی پیدا کرده است.

21-نانایمو کانادا

این دسر کانادایی یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای دنیا است که از سه لایه تارت که نیازی به پخت ندارد، درست می‌شود. طبقه پایینی شامل تکه‌های وافل است که نهایتاً با خامه و شکلات پر می‌شود. دو لایه تارت دیگر روی این مواد قرار می‌گیرد.

22-کرمس مجارستان

کرمس یکی از دسرهای معروف و محبوب مجارستانی است که از دو لایه خمیر پف‌دار تهیه می‌شود. بین این خمیر‌ها را با مقدار زیادی خامه قنادی پر می‌کنند و روی آن را با پودر قند تزئین می‌کنند.

با اینکه مجارستان در صنعت شیرینی‌پزی بسیار پیشرفت کرده و نمونه‌های مدرن زیادی به فهرست دسرهای این کشور اضافه شده؛ اما این دسر همچنان در مقام اول ایستاده است.

23-الفخور، آمریکای جنوبی

سادگی بیسکوئیت ها، پایه ی فوق العاده ای برای آشپزی خلاقانه در سراسر آمریکای لاتین به شمار می رود. انواع دیگری از این بیسکوئیت ها را که در شکلات تلخ غوطه ور می شوند، با لایه ی شیرینی از شکلات سفید پوشیده می شوند، در نارگیل غلطانده می شوند و با چاشنی های مختلف پوشیده می شوند را امتحان کنید و یا نوع کلاسیک آن را انتخاب نمایید- آن یکی از آرام بخش ترین میان وعده های جهان است.

24-اشترودل سیب، اتریش

برای تجربه کردن بافت فوق العاده ی گلوتن پوشیده از آرد، یک چونه از خمیر اشترودل سنتی را تهیه کنید. به گفته مراجع آشپزی، خمیر اشترودل را باید به اندازه ی یک ورقه ی نازک باز کرد- رول نکرد- به حدی که از طرف دیگر خمیر بتوان روزنامه خواند.

پس از پهن کردن، خمیر لطیف را در یک فیلینگ شیرین سیب متشکل از خرده نان سرخ شده ی کره ای، کشمش و گردو بغلطانید. نتیجه ی خوشمزه را می توان در شیرینی فروشی های سراسر جهان پیدا کرد اما برای چشیدن طعم اشترودل سنتی سیب، سری به کافه کورب وین بزنید و یک تکه از آن را همراه با یک فنجان قهوه ی کرم دار وینی امتحان کنید.

25-کیک جنگل سیاه، آلمان

در میان افسانه ها و قصرهای بالای کوه، جنگل سیاه آلمان همانطور که از نامش پیداست برای خوشمزه ترین کیک کشور شناخته شده است. برش های تیره ی کیکی شکلاتی در شربت گیلاس، آلبالو فرو برده می شوند و سپس با یک لایه ی نازک شکلاتی همراه با چندین لایه خامه زده شده و گیلاس های تازه تزئین می شود.

اگر طعم آن کافی نبود، آن را با خامه بیشتر، شکلات و گیلاس تزئین کنید. کیک نهائی، دسر رویائی است که ستاره ی شیرینی پزی های سراسر آلمان می باشد و در آنجا با نام  schwarzwälder kirschtorte شناخته می شود.

26-بورما، خاورمیانه و ترکیه

این دسر شیرین شامل رشته هایی از خمیر کنافه طلایی ترد با فیلینگ آجیل مغزی است که نوعی لطیف و معطر باقلوا می باشد. برخلاف باقلوا، بورما اغلب سرخ می شود و ترکیبی از طعم و بافت ترد به آن اضافه می گردد که در یک شهد طعم دار شیرین قرار می گیرد.

و در حالی که فیلینگ باقلوا در لایه میانی خمیر فیلو قرار دارد، بورما رول می شود و هنگام برش سطحی از پسته، میوه درخت کاج یا گردو نمایان می شود. این شیوه ی ارائه ی خیره کننده موجب محبوب شدن بورما به عنوان یک هدیه می باشد. شیرینی فروشی های سراسر خاورمیانه و ترکیه، رهگذران را با سینی های بزرگ بورما وسوسه می کنند.

27-براونی، آمریکا

طرفداران این شیرینی محبوب آمریکایی مصمم هستند تا بهترین و بدترین روش برای درست کردن براونی را بکار ببرند. یکی از اولین دستورپخت های آن در کتاب آشپزی مدرسه ی آشپزی بوستون ۱۹۰۶ فانی فارمر وجود داشت که در آن شکلات غیرشیرین استفاده می شد و به همین دلیل براونی بافت فاج مانندی به خود می گرفت.

28-کانولی، سیسیل

لایه ی ترد رویی در این شیرینی کلاسیک سیسیلی دارای فیلینگ پنیر خامه ای است و ریشه ی آن به شیوه ی آشپزی متنوع جزیره بازمی گردد. کانولی سنتی که ریشه در جشن های کارناوال پالرمو دارد، با پنیر ریکوتای نرم درشت شده از شیر گوسفند پر می شود.

مزه ای که تحت تاثیر آشپزی عرب است و با روش پخت سیسیلی ترکیب می شود: مرکبات شیرینی که اغلب به لایه ی خامه ای درونی طعم می دهد، محبوب مردمان خاورمیانه باقی می ماند.

29-نان های بانز با عطر هل، سوئد

نان های بانز با عطر هل که از خانواده ی نان های بانز گندم هستند، برای فیکا بسیار محبوب هستند که زمان استراحت برای نوشیدن قهوه است و بسیاری از سوئدی ها سرکار دو بار در روز برای نوشیدن قهوه استراحت می کنند.

در حالی که یک نان بانز با عطر هل یک شیرینی خاطره انگیز است، آن همچنین ساده و آسان می باشد. در دستور پخت کلاسیک آن توسط نویسنده ای به نام جوانا کیندوال، دانه های هل له شده در داخل خمیر به آرامی تخمیر شده ریخته می شوند و سپس آن را در لایه ی شیرینی از شکر و ادویه می غلطانند.

برای داشتن یک وعده ی فیکای عالی، یک تکه نان بانز با عطر هل تهیه کنید، قهوه ی غلیظی درست کنید و یکی از دوستانتان را به خانه دعوت نمایید زیرا وعده ی نوشیدن قهوه سوئدی نمادین به همان اندازه که درباره ی خوراکی های شیرین است، بهانه ای برای صحبت کردن با دیگران نیز می باشد.

30-چندول، سنگاپور

در بعد از ظهرهای گرم سنگاپور، مردم محلی خود را با این دسر خنک و شیرین، خنک می کنند که دسری محبوب در رستوران های ساحلی و دکه های خیابانی به شمار می رود. شیر نارگیل یخ زده با شهد شکر خرما شیرین می شود و منجر به طعم کاراملی و کمی دودی این دسر می گردد.

این مایع مغزی پایه ای برای رشته های ترد ژله ی آردبرنج سبزرنگ است که رنگ روشن آن به دلیل آب برگ های پاندان چیده شده کاج پیچی استوایی است. انواع دیگر این دسر خنک را می توان در سراسر آسیای جنوبی یافت که در آنجا به این دسر یک قاشق لوبیای قرمز شیرین شده اضافه می کنند اما دسر کلاسیک سنگاپوری هنوز هم وسوسه کننده است.

31-بیسکوئیت هایی با چیپس شکلاتی، ایالات متحده

این شیرینی اصلی آمریکایی بسیار ساده است: یک دستورپخت ساده ی بیسکوئیت کره ای می تواند دستخوش تغییرات دقیق و نامحسوس بی نهایتی شود که نتایج به شدت متفاوتی را ایجاد می کند.

بیسکوئیت با چیپس شکلاتی حاصل یک اتفاق شاد بوده است، هنگامی که مالک مهمانخانه ی ماساچوست، روت ویکفیلد، شکلات خرد شده را به منظور درست کردن بیسکوئیت های شکلاتی در خمیر بیسکوئیت ریخت، دستورپخت کاملاً جدید او در روزنامه ی بوستون منتشر شد و بقیه آن تاریخچه ای از شیرینی پزی بود.

32-موس شکلاتی، فرانسه

موس شکلاتی، ترکیب هوامانند ایجاد شده با تنها تعداد معدودی مواد اولیه، یک تناقض خوشمزه است: هرچه غنی تر باشد، سبک تر به نظر می رسد. سرآشپزان فرانسوی این موس شکلاتی که در فرانسوی به معنی “حباب های ریز” است را برای حداقل چند صد سال تهیه کرده اند اما جستجو برای شکلات حباب دار به زمان قدیمی تری بازمی گردد.

یک لایه ی حباب دار به عنوان معیار طعم خوب در نظر گرفته می شد و نسخه های خطی باستانی، آشپزانی را شرح می دهند که شکلات را از ارتفاع چند فوتی در ظرف می ریختند تا کف ایجاد شود.

33-کیک نارگیلی، جنوب ایالات متحده

کیک های وانیلی دایره ای شکل کره ای و سبک با پودر نارگیل و رویه ی خامه ای، هفت دقیقه ای ترکیب می شوند تا یک دسر کلاسیک جنوبی را به وجود آورند. این کیک نوعی از شیرینی آمریکایی است که ستاره ی غذاهای مختصر، رقص های کیک واک و پنکیک های کلیسایی است و اغلب با استفاده از دستورهای پخت نقل شده بر روی کارت های دستورپخت دست نویس درست می شوند.

علی رغم طرح مینیمالیستی و رنگ کاملاً سفید آن، کیک نارگیلی یک شیرینی لذیذ قدیمی و سطح بالاستو رویه ی خامه مینرو (کیک میوه ای) شیرین به ندرت در خارج از جنوب دیده می شود و درست کردن نوع اصلی کیک نارگیلی برای تجربه ی طعم منحصر به فرد سنت آمریکایی ارزشمند است.

34-شیرینی cornes de gazelle ، مراکش

در نوع کلاسیک این شیرینی، لایه ی نازکی از خمیر به دور بادام های زمینی معطر شده با آب پرتقال پیچیده می شود و شکل منحنی به خود می گیرد. از آنجایی که این شیرینی را تنها تا زمانی که کمی طلایی شود،  می پزند، خمیر بافت لطیف خود را حفظ می کند که در مرکز آب می شود.

در حالی که cornes de gazelle در سراسر مراکش و همچنین در کشورهای همسایه چون تونس و الجزیره تهیه می شود، بهترین نوع آن در شهر بندری تتوئیان مراکش درست می شود که در آنجا آشپزان از قالب های درهم برهم برای ایجاد طرح روی خمیر پیش از پخت استفاده می کنند.

35-دان تات، هنگ کنگ

اگر بوی مسحورکننده ی تخم مرغ از یک شیرینی پزی هنگ کنگی به مشامتان خورد، آن را دنبال کنید تا یکی از بهترین شیرینی های این کشور را امتحان نمایید. این شیرینی که برای خوردن با دست طراحی شده است را باید زمانی که تازه از فر درآمده است و کاستارد گرم با پوسته ی کاملاً

ترد ترکیب می شود، میل کنید. دان تات ها با داشتن سابقه ی طولانی، یکی از بهترین و خوشمزه ترین نمادهای جهانی شدن هستند.

بسیاری تاریخچه ی این شیرینی را به تارت های تخم مرغی پرتغالی ها نسبت می دهند که تجار و مهاجران پرتغالی آن را پس از اقامت و تصرف ماکائو در نزدیکی هنگ کنگ به دیگر نقاط چین منتقل کردند و رهگذران را با این دان تات های پشت ویترین وسوسه نمودند.

36-دونات، ایالات متحده

در میان شیرینی های معروف دنیا، خمیر سرخ شده یک دسر اصلی محسوب می شود، هر چیزی از خاگینه ی فرانسوی گرفته تا لوکومادس یونانی نوعی دونات محسوب می شوند و تعجبی ندارد که این چنین محبوب هستند؛ خمیر نان سریع سرخ شده در روغن داغ تبدیل به یک شیرینی توپر می شود. اما این دونات های آمریکایی هستند که به دلیل طعم و فیلینگ های خلاقانه، در فهرست بهترین دسرهای جهان قرار گرفته اند.

از The Holy Donut ایالت مین گرفته تا Vodoo Doughnut پورتلند، اریگان، دونات های سنتی با رویه خامه ی افرا، بیکن ترد، لعاب های میوه های تازه و لایه های حاوی مشروب که شیرینی را تبدیل به یک طعم ناشناخته می کند، پخته می شوند.

37-تارت استرهازی، مجارستان

امپراطوری اتریش-مجارستان در روزهای اوج خود در سراسر اروپای مرکزی گسترش یافته بود و یک قرن پس از سقوط آن، می توان هنوز هم میراث شیرینی خامه ای آن را در پیشخوان های شیرینی پزی های وین تا سارایوو یافت.

برای تهیه ی این کیک خوشمزه، بین هر کیک نازک بادام یک لایه باترکریم شکلاتی قرار می گیرد و روی آن با فوندانت وانیل و شکلات به صورت ابر و باد تزئین می شود.

بافت لطیف و شیرین موجب شده است تا این کیک قدیمی تبدیل به یکی از محبوب ترین دسرهلی بوداپست شود اما می توان به آسانی آن را در وین، شهر بزرگی که زمانی مرکز امپراطوری بود، یافت. این دسر به شدت تحت تاثیر شیوه ی آشپزی به اشتراک گذاشته شده است.

38-فلن، آمریکای لاتین

در خانواده ی گسترده ی دسرهای کاستارد، فلن آمریکای لاتین جالب ترین می باشد که سادگی کامل را با پیچیدگی کرمی ترکیب می کند.

یک لایه ی نازک از کارامل تیره روی دسر قرار می گیرد و به حالت سس شهددار در پیرامون پایه اصلی دسر آب می شود. فلن ممکن است از اسپانیا وارد آمریکای لاتین شده باشد اما توسط نسل هایی از کتاب های آشپزی این منطقه دوباره اختراع شده است.

در مکزیک جایی که این دسر همه جا از کافه های نزدیک تا جشن های خانوادگی سرو می شود، بافت نرم یک فلن کلاسیک بهترین خنثی کننده برای یک وعده غذایی با تندی آتشین و ادویه های معطر است.

39-شکلات فوندانت Gateau، فرانسه

یک تکه شکلات فوندانت Gateau که در فرانسوی به معنی “کیک شکلاتی آب شده” است را امتحان کنید تا شاهد جریان آرام شکلات از درون کیک باشدی.

این کیک مغزی و تیره حاصل زمان و دماست. اگر زود سرو شود، کیک خمیری می شود و اگر دیر سرو شود، تبدیل به براونی می گردد. اگر تعادل برقرار نشود، شیرینی ترکیبی از کیک شکلاتی و شکلات آب شده خواهد بود.

در دهه ی ۱۹۹۰، این کیک تبدیل به یکی از محبوب ترین کیک ها همانند کیک لاوا و یا کیک شکلاتی خیس شد. با از بین رفتن این حرارت دیوانه کننده، این دسر حساس تبدیل به یکی از پیچیده ترین روش های جهان برای پایان دادن به یک وعده ی غذایی می شود.

40-ژلاتو، ایتالیا

از یخمک گرفته تا سوربت (دسر یخی میوه ای)، دسرهای یخی یکی از بهترین خوراکی های دنیا محسوب می شوند، هیچ چیزی به اندازه ی یک دسر شیرین و خنک در بعد از ظهر تابستان لذت بخش نیست.

در فهرست دسرهای یخی برتر جهان، نوآوری ژلاتو بسیار مورد مقبولیت قرار گرفته است. چربی کم و دمای بالاتر آن موجب شده تا مزه ها بهتر از بستنی احساس شوند، خواه شما طرفدار یک قاشق از ژلاتو لیمویی باشید یا ژلاتوی فندقی مغزی و یا ژلاتو با طعم شکلات کلاسیک.

در ایتالیا، این دسر خوشمزه به عنوان یک تجربه ی غذایی به شمار می رود و طرفداران واقعی آن حتی از موزه ی ژلاتو در پولونیا دیدن می کنند که این تورها شامل امتحان کردن ژلاتوهای مختلف در کافه ی موزه است.

41-چیزکیک ژاپنی

برای طرفداران چیزکیک که چیزکیک نیویورکی را کمی سنگین می دانند، این شیرینی ژاپنی می تواند الهام بخش باشد. در این شیرینی خامه ای که چیزکیک خوش طعم را با یک کیک اسفنجی ترکیب می کند، سنگینی پنیر توسط یک بافت سبک و حباب دار جبران می شود.

راز این چیزکیک، تکنیک غیرمعمول ترکیب کردن سفیده های تخم مرغ همزده(مینرو) در یک خمیر گرم متشکل از پنیر خامه ای و وانیل است. انواع دیگر این چیزکیک را می توان در هر جایی از ژاپن، از مغازه های شیرینی پزی گرفته تا شیرینی پزی های سطح بالا یافت.

وقتی که چیزکیک درست می کنید یا برشی را می خرید، آن را آهسته تکان دهید تا بافت سبک و ترد و لطیفی حاصل شود.

42-کاشاتا، شرق آفریقا

در بازار شرق آفریقا به دنبال این شیرینی طلایی بگردید که صدای قرچ قرچ خوشایند شکر کاراملی شده را با بادام زمینی، نارگیل تازه و یا ترکیبی از این رو مخلوط می کند.

کاشاتا پلی میان بیسکوئیت و شیرینی می باشد و با هل معطر می گردد که این شیرینی ترد و شکننده را به سطح شیرینی های جهانی می رساند.

43-کیف لی، مجارستان

در حالی که در کشورهای دیگر مردم مربا می خورند، اروپای مرکزی از طعم غنی کره آلو که طعم ترش آلو و زردآلوی رسیده ی آن ناحیه را دارد، لذت می برند. این مربای میوه ای دلچسب، یک جایزه ی خوشمزه در میان شیرینی های هلالی شکل است.

خمیر نرم و لایه لایه به شکل هلال ضخیم درمی آید که حاوی فیلینگ شیرین است و بر روی آن پودرقند ریخته می شود. کیف لی ها محدود به مرباهای میوه ای نیستند. این شیرینی ها که به خصوص در تعطیلات محبوب می باشند، اغلب با گردو و یا دانه های خشخاش شیرین شده پر می شوند.

44-کنافه، خاور نزدیک

خامه ی طلایی و شیرین، آجیل یا پنیر نمکی این دسر شهددار موجب ایجاد تضاد مطلوبی میان بافت و طعم می شود. مانند بسیاری از دسرهای خاورمیانه، کنافه در یک شهد معطر که ترکیبی از لایه ی داخلی و رویه ی شیرین با طعم شکوفه های رز و پرتقال است، خیسانده می شود.

در حالی که صف طولانی برای برش های شیرینی کنافه از اممان تا اسکندریه وجود دارد، بهترین مکان برای امتحان این دسر شهر نابلوس فلسطین است که مدعی خاستگاه کنافه می باشد.

در نوع نابلوسی این دسر، فیلینگ تند پنیر بز داخل لایه های ترد سمولینای قنادی یا سمولینای پخته شده، قرار می گیرد. برخی از دوستداران محلی کنافه حتی این شیرینی محلی را داخل دو پیتا قرار می دهند تا یک ساندویچ به یادماندنی حاصل شود.

45-کوئین امن، بریتانی، فرانسه

زمانی که این شیرینی کمتر شناخته شده، بسیاری از دوستداران شیرینی را به بریتانی جذب کرد، رسماً به شهرت جهانی دست یافت. دومینک آنسل که یک شیرینی پز مشهور است با سرو کردن آن همراه با خرده های کراملی در قنادی SoHo، موجب شهرت بیشتر کوئین امن شد اما این کمال مطلق خود کوئین امن بود که موجب مشهور شدن آن گردید.

بریتانی برای کره و نمک دریایی باکیفیتش معروف است و کوئین امن در زبان برتون به معنی “کیک کره ای” است. آن لیاقت این نام را دارد. کوئین امن مانند کروسانت با لایه های کره رول می شود اما داشتن لایه های کمتر به معنی آن است که بافت کوئین امن، دندانه تر و ساده تر از نوع پیچیده ی شهری آن است.

46-کولفی، هند

در میان لذیذترین شیرینی های خانواده ی خامه یخی، این دسر یخی دارای بافت غنی وسوسه انگیزی است. در دستورهای سنتی باید برای ساعت ها شیر را تکان داد، ابتدا شیر تازه را روی شعله کم حرارت می دهند تا منجر به شیرینی کاراملیزه شده ی شکرهای طبیعی آن گردد.

در حالی که کولفی مدرن در طعم های مختلفی وجود دارد اما نوع کلاسیک آن ترکیبی از چندین طعم لذیذ هندی است.

از شهرهای مختلف این کشور برای امتحان کردن انواع مختلف کولفی با طعم های گل سرخ، هل، زعفران یا پسته دیدن کنید؛ با وجود این که دستور این شیرینی طی زمان تغییر یافته است اما گفته می شود که کولفی ریشه در امپراطوری مغول دارد.

47-تارت لیمو، فرانسه

لایه ی نازک کرم لیمویی در داخل این تارت فرانسوی کلاسیک قرار می گیرد که طعم آن، توازنی میان کره، ترشی آبلیمو و مزه ی خود لیمو است. نان تارت با بافتی شبیه به بیسکوئیت کره ای ترد، حالت کرانچی و چرب خود را حفظ می کند که تضاد ایده آلی با فیلینگ نرم داخلی آن دارد.

اگر به خوبی درست شود، این دسر طعمی بهشتی خواهد داشت و سادگی تارت، آن را تبدیل به یک نماد مناسب برای آشپزخانه ی شیرینی پزی فرانسوی می کند.

48-تارت لینزر، اتریش

دسر محبوب قدیمی است که در قرن ۲۱ ام نیز محبوب می باشد. روی خمیر غنی شده با بادام زمینی یا فندق و گردو، فیلینگ مربایی ریخته می شود تا این شیرینی حدوسطی میان کیک و تارت باشد.

دستورپخت تارت های لینزر از سال ۱۹۵۳ موجود می باشند و در خود خاستگاه تارت، لینز، مردم تغییرات این شیرینی طعم دار و مغزی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنند.

چاشنی ها همراه با طرح مشبک روی فیلینگ تارت، آخرین طعم جادویی را به این شیرینی ترد و لطیف می افزاید. در حالی که فیلینگ اغلب مربای میوه ای ساده است اما خمیر تارت با میخک، دارچین یا لیمو معطر و طعم دار می شود و این شیرینی اتریش را به شیرینی محبوب همیشگی تبدیل می کند.

49-مهانچا، مراکش

با بریدن یک تکه از این شیرینی طلایی و نمایان شدن فیلینگ متشکل از آب پرتقال، آجیل و کندر رومی، به صمغ طبیعی می رسید که بوی شیرین آن از طنجه تا ترکیه به مشام می رسد.

این شیرینی به همراه چای نعنایی سنتی مراکش تبدیل به یک دسر مجلل شده است که هر یک از مهمان ها را به چشیدن طعم و جدا کردن آجیل و دارچینی که روی آن ریخته شده اند، دعوت می کند.

خمیر لطیفی که از فیلو نازک تر است و برای این شیرینی مراکشی بکار می رود، ازطریق ورز دادن خمیر در ماهی تابه ی گرم تهیه می شود؛ عشق تاثیرگذاری که حاصل دستان ماهر و ساعت ها تمرین است.

50-شیرینی مامول، خاورمیانه

در برخی از جشن های سال، بسیاری از مردم خاور نزدیک به دنبال طعم خوشمزه ی این بیسکوئیت های توپر می گردند که در پوسته ی نازک و سمولینای آن ها، ترکیبی از خرمای ریز شده، آجیل یا هر دو قرار می گیرد.

مامول ها، شیرینی های به یادماندنی با شیرینی ملایمی هستند که عشق به آن ها موجب متحد شدن سه مذهب غالب در این ناحیه شده است: یهودی ها از خوردن مامول در فستیوال پورییم لذت می برند، شیرینی پزها این شیرینی ها را برای عید پاک طرح می دهند و در برخی نواحی، مامول بخشی از مهمانی عید به حساب می آید.

51-مندزی، جنوب سودان

افزودن شیر نارگیل موجب بافت ترد و بوی خوب این خاگینه های لذیذ می شود که شیرینی کم آن همراه با یک فنجان قهوه ی شیری یا چای جذاب می باشد.

در برخی از انواع مندزی، مقدار اندکی هل موجب طعم دار شدن آن می شود و این دونات های ساده را می توان با طعم ها و طرح های خلاقانه درست کرد.

در حالی که بسیاری از دوستداران مندزی، خاستگاه این شیرینی های سرخ شده را تا جنوب سودان که در آنجا مندزی اغلب با سس شکلاتی سرو می شود، دنبال کرده اند؛ مندزی همچنان یک میان وعده ی محبوب در تانزانیا، کنیا، موزامبیک و اوگاندا به شمار می رود.

52-مدوویک، روسیه

عسل بوی خوب را با لایه های نازک این کیک می آمیزد و این شیرینی را به محبوب ترین شیرینی روسیه تبدیل می کند. در بین لایه ها که می توانند به ۱۰ لایه هم برسد، خامه ی کرم داری روی طبقه های عسلی آن قرار می گیرد.

مدوویک در انواع مختلفی موجود است اما محبوب ترین آن ترکیبی از مواد اولیه روسی برای درست کردن فیلینگ شیرین آن است.

برخی از خامه ترش که برای طعم دار کردن برخی از غذاهای روسی همچون بروشت و بلینی بکار می رود، استفاده می کنند. سایرین از شیر عسلی استفاده می کنند که در زمان شوروی هنگامی که یافتن شیر تازه کار دشواری بود، تبدیل به نمادی از روسیه شد.

53-چیزکیک نیویورکی، ایالات متحده

به نظر می رسد که مشهورترین دسر Big Apple ، دیگر شیرینی ها را به رقابت دعوت می کند. خرده های سبک کیک، سنگینی خامه را از بین می برد، ترکیب برنده ای که در بالای فهرست ساده ای از طعم ها قرار می گیرد.

برخلاف دستورهای پخت دیگر، چیزکیک نیویورکی کلاسیک دارای لایه ی رویی یا طعم قابل توجهی نیست، تنها با کمی وانیل و لیمو طعم دار می شود و ترکیبی از بوی شکر، تخم مرغ، خامه و پنیر خامه ای را به وجود می آورد، مانند چیزکیک های برند فیلادلفیا. این برند دارای چیزکیک های آمریکایی است که معمولاً می توان آن ها را در منوی رستوران های سراسر جهان یافت. به خصوص تارت کوئسو فیلادلفیایی یا گاتئا فیلادلفیایی که محبوب ترین نوع از این شیرینی نیویورکی به شمار می رود.

54-اولیبولن، هلند

خمیرهای سرخ شده شیرین هلندی، اولیبولن، یک روش هلندی خوشمزه برای جشن گرفتن شب سال نو است. خمیر ترد و کرانچی با کشمش و مویز پر شده و سپس در پودر شکر غلطانده می شود، اولیبولن به صورت داغ در دکه های خیابانی خورده می شود.

شاید به صورت یک میان وعده به نظر آید اما اولیبولن در هلند به شدت جدی گرفته می شود و یک رقابت سالانه برای انتخاب بهترین اولیبولن کشور در مرکز آکادمیک پژوهش طعم و مزه در واشنگتن برگزار می شود که از آزمایش کور برای این منظور استفاده می گردد.

55-بیسکوییت Polvorones ، اسپانیا و فیلیپین

بیسکوئیت های کوچکی که با کوچکترین تماس خرد می شوند و محبوب مردمان شهر مانیل تا نیویورک سیتی هستند. در ایالات متحده، نوعی از این بیسکوئیت ها وجود دارد.

که بیسکوئیت های عروسی مکزیکی نامیده می شوند اما حیف است که صرفاً در مراسم های خاص استفاده شوند. Polvorones، شیرینی است که می توان آن را به عنوان میان وعده ی عصرانه میل کرد یا در سینی دسر سرو نمود و می تواند در برابر بهترین بیسکوئیت های جهان قرار گیرد.

56-قطایف، خاورمیانه

اگر ساعت ها روزه برای تحریک اشتها کافی نباشد، بسیاری از پیروان رمضان در انتظار مزه ی شیرین قطایف هنگام غروب آفتاب می مانند.

این دسر از یک خمیر پنکیک تخمیر شده بدست می آید که تنها یک طرف آن گریل شده تا توازنی میان پوسته ی طلایی سرخ شده و مایه ترد داخلی برقرار گردد.

مایه داخلی شامل بافت شیرینی از پنیر تازه، میوه های خشک، آجیل یا خامه است که اغلب با گلاب یا دارچین معطر می شود.

برخی از انواع قطایف را می توان با افزودن کمی شهد معطر، میل کرد. اما دستور کلاسیک آن شامل سرخ کردن قطایف پیش از سرو و افزودن یک لایه ی ترد و خوش طعم اضافی پیش از خوردن این شیرینی محبوب در تعطیلات می باشد.

57-کیک Rigo Jancsi (ریگو یانسی)، مجارستان

در این شیرینی کلاسیک، کیک اسفنجی شکلاتی نرم بین مربای زردآلو و موس شکلاتی حباب دار ساندویچ می شود. لایه نازکی از لعاب شکلات روی آن کشیده می شود و سپس به صورت مکعب های منظم شکلاتی برش داده می شود. این دسر حتی در میان انبوه دسرهای خوشمزه ی مجارستانی برجسته است.

این کیک فریبنده که به خاطر بافت نرم و لطیف و طعم غنیش محبوب شده است، بر اساس یک داستان عاشقانه نامگذاری شده است که توجه جهان را با تصاویر مهیج و جزئیات باطراوتش به خود جلب کرد.

Rigo Jancsi یک ویالونیست رومی بود که قلب شاهزاده کارامان-کیمای بلژیک (متاهل) را به دست آورد و وقتی در سال ۱۸۹۶ با همدیگر فرار کردند، به سرخط اخبار بین المللی تبدیل شدند.

58-توپی های کنجدی، Jian Dui، چین

غشای ترد یک Jian Dui کاملا سرخ شده در روغن را گاز بزنید تا فیلینگ شیرین درون ظاهر تزئین شده با دانه های کنجد طلایی را کشف نمائید. این شیرینی سنتی چینی اغلب با یک خمیر لوبیای شیرین یا یک پوره ی نرم درست شده از دانه های لولتوس پر می شود؛ هر دوی این ورژن ها یک تضاد ملایم لذیذ را به دانه های ترد اضافه می کنند.

Jian Dui به طور خاص به عنوان یک شیرینی در جشن های سال نو قمری محبوب است. وبلاگ نویس و نویسنده در مورد دسر، آنیتا چو می نویسد که برای بسیاری از چینی ها، این دسر یک سمبل خاص در آن زمان از سال است: هم شکل کروی و هم رنگ طلایی آن نشانه های خوبی برای شروع سال جدید هستند همانگونه که Jian Dui کاملا سرخ شده در روغن داغ پف می کند.

59-پای آلبالو، ایالت های غرب میانه آمریکا

شکسته شدن رویه ی یک پای آلبالو و فیلینگ عالی آن ممکن است شوکه کننده باشد- اینگونه به نظر می رسد که رنگ براق آن از یک قوطی به دست آمده باشد نه یک درخت.

آن رنگ قرمز براق از آلبالوهای ترش مزه ی مانتمورنسی به دست می آید که فیلینگ کلاسیک این نوع پای می باشد. از آنجایی که میوه های ترش بیشتر از میوه های شیرین در معرض فاسد شدن قرار دارند، اگر خارج از ایالت های غرب میانه یا شما غرب زندگی می کنید، ممکن است تابحال این پای را امتحان نکرده باشید.

آلبالوها مقدار زیادی اسید دارند که شکر موجود در فیلینگ را خنثی می کند و همچنین مقدار زیادی جوهر مازو یا تانین دارند. پیچیدگی این دسر است که پای میوه ای را در بالای فهرست بهترین ها در آمریکا قرار می دهد.

60-پودینگ استیکی تافی، انگلستان

حد نهایی در دسرهای آرام بخش بریتانیایی، این شیرینی خانگی سرو گرمی از نوستالژی استیک(چسبناک) است. پایه ای از کیک نرم با خرماهای خرد شده پر می شود و سپس روی آن را با یک سس خامه ای می پوشانند. بیشتر این طعم متمایز از شیره قند و شهد می آید.

61-تارت تی تن، فرانسه

اگر تاکنون با این دسر مشهور فرانسوی مواجه نشده اید، پس تارت تی تن یک سورپرایز خوشمزه خواهد بود. در دنیایی دور از آثار معماری و پرزرق و برق ویترین های مغازه های شیرینی پزی پاریسی، بهترین آن ها یک غذای محقر با طعمی ازبهشت است که ترجیحاً با رویه ای از کرم فرش مرطوب سرو می شود.

برای پخت این شیرینی کاراملیزه شده، با قرار دادن لایه هایی از سیب، شکر و کره در یک ماهی تابه سنگین شروع کنید و سپس روی آن یک لایه خمیر بکشید. فیلینگ این شیرینی داخل محفظه ای مرطوب مهر و موم می شود و در نتیجه با کاراملیزه شدن شکر، سیب ها نیز به تردی کامل می رسند

62-کیک ترس لچس، مکزیک و آمریکای مرکزی

یک کیک اسفنجی نرم و سبک بهترین وسیله برای ارائه ی طعم های زیاد در این دسر خامه ای فوق العاده است. “سه شیری” که این دسر به خاطرشان نامگذاری شده است عبارتند از شیر عسلی، شیر تغلیظ شده و خامه که با هم ترکیب شده و کیک در آن ها خیسانده می شود.

از آنجایی که امروزه شیر تازه به طور گسترده در دسترس است، طعم شیر عسلی بازگشت به زمانی است که یافتن مواد فاسدشدنی خصوصاً در آب و هوای گرم کار سختی بود.

63-ترایفل، انگلستان

لایه های ترد و لطیف کیک اسفنجی خیسانده شده در شری(شراب شیرین یا تلخ اسپانیولی) با رویه ای از روکش الکل دار از خامه زده شده، جایگزین مربا، کاستارد و تقریباً هرچیز شیرینی است که شیرینی پز در دست دارد. مهم نیست که چه چیزی بین طبقات کیک قرار می دهید، یک ترایفل حس قدیمی شیرینی دارد.

نام این دسر حداقل به قرن ۱۶ام و شاید قدیمی تر بازمی گردد اگرچه مواد اولیه ی دسر با گذشت زمان تکامل یافته اند. حتی با وجود این که دسر سیلابوب که همان قدمت را دارد از میان فهرست استاندارد دسرهای خانگی بریتانیایی ناپدید شده است، ترایفل به صورت نوستالژی خالص و خامه ای برای بسیاری از عاشقان غذا باقی مانده است.

64-تاب تیم کراب، تایلند

با نامی که به “یاقوت های سرخ ترد” ترجمه می شود، دوست داشتن این دسر تایلندی تازه و رنگی کار سختی نیست. پس از یک وعده ی غذایی تند از آشپزی تایلندی، تاب تیم کراب با یخ خرد شده و شیر نارگیل شیرین شده همراه با برگ های پاندانوس بسیار طراوت بخش است.

در حالی که اغلب با وانیل مقایسه می شود، پاندانوس عطر و رایحه خوشی از خود دارد اما برای طرفداران تاب تیم کراب “یاقوت های سرخ” گنجینه ی واقعی محسوب می شوند. برای این منظور، شاه بلوط در شربت انار تازه خیس داده می شود و سپس در آرد تاپیوکا غلطانده شده و سرخ می شود.

65-کونچا، مکزیک

تاریخچه «کونچا» (Concha) از کشور مکزیک به دوران قبل از استعمار برمی‌گردد. بسیاری بر این باورند هنگامی که نانوایان فرانسوی در قرن هفدهم به مکزیک مهاجرت کردند، دستور پخت بریوش (بغیوش) خود را به این منطقه آوردند که پایه و اساس کونچا شیرین و اسفنجی را شکل داد و از آن به بعد تکامل یافت.

واقعا مشخص نیست چه کسی تاپینگ ترک‌خورده بیسکویت شکری را برای اولین بار روی کونچا اضافه کرد که الان به‌عنوان امضای این نان به حساب می‌آید. این تاپینگ بیسکویتی معمولا با طعم وانیل یا شکلات است و طوری شکل داده می‌شود که شبیه صدف باشد؛ هرچند مدل‌های خلاقانه آن در طعم و شکل‌های متنوع وجود دارد. علاوه بر این، کونچا اغلب با خامه فرم‌گرفته، کاسترد یا حتی حبوبات پخته و له‌شده پر می‌شود.

66-کوئه کلپان، اندونزی

«کوئه کلپان» (Kueh Klepon)، گلوله‌های برنجی سبزرنگی هستند که با شهد داغ پر شده و در برگ‌های موز پیچیده شده‌اند و یکی از شیرینی‌های خوشمزه اندونزی محسوب می‌شوند. آرد برنج چسبناک، پایه اصلی این شیرینی است که با برگ‌های پاندان یا دراسنا طعم‌دار می‌شود و در عین حال رنگ سبز ملایمی می‌گیرد.

67-پاستیلیتو، آرژانتین

پاستیلیتو، شیرینی‌های پفکی ستاره‌ای شکلی هستند که همواره یادآور استقلال آرژانتین از اسپانیا خواهند بود. طبق افسانه‌ها، در روز انقلاب مه (۲۵ مه سال ۱۸۱۰) که مقام‌های اسپانیایی، بخشی از کنترل آرژانتین را به مردم برگرداندند، زنان به جمعیت مشتاق و خوشحالی که در بیرون کابیلدو (مقر دولت استعماری) حضور داشتند، شیرینی پاستیلیتو می‌فروختند.

با اینکه این شیرینی ظریف، شروع تلخ و شیرینی داشت، ریشه عمیقی در فرهنگ آرژانتین دوانده و اکنون نشانگر وطن‌پرستی و غرور ملی است. آرژانتینی‌ها این شیرینی لایه‌لایه را که با ژله غلیظ یا خمیر سیب‌زمینی شیرین پر شده است، در جشن انقلاب مه یا سایر مناسبت‌ها سرو می‌کنند. این شیرینی فوق‌العاده با یک نوشیدنی داغ مثل هات چاکلت حسابی می‌چسبد.

68-اکلز کیک، انگلیس

اکلز کیک، یک شیرینی کره‌ای و گرد انگلیسی است که با کشمش یا سایر میوه‌های خشک‌شده پر می‌شود. اصالت این شیرینی به شهر انگلیسی اکلز برمی‌گردد که در اطراف یک کلیسای قرن سیزدهمی ساخته شد. اکلز از کلمه لاتین «ecclesia» به‌معنای کلیسا یا گردهمایی گرفته شده است.

«الیزابت رافالد» (Elizabeth Raffald)، نویسنده و کارآفرین انگلیسی، در سال ۱۷۶۹ یک کتاب آشپزی تاثیرگذار منتشر کرد که شامل دستور پخت یک شیرینی با فیلینگ میوه و عصاره ژلاتینی پای گوساله می‌شد؛ اما تا زمانی که قنادی به نام «جیمز برچ» (James Birch)، نسخه بدون عصاره پای گوساله را در سال ۱۷۹۶ ابداع کرد، این شیرینی مشهور و شناخته‌شده نشد. او شروع به فروش کیک‌هایی در مغازه گوشه خیابان خود کرد که هنوز پابرجا است و شهرت زیادی دارد.

میوه‌های خشک‌شده داخل این کیک از کشمش تا پوست میوه شیرین‌شده، طعم و مزه خیلی قوی به آن می‌دهد که باعث شکل‌گیری نام مستعار «پای مگس مرده» ‌(Dead fly pie) برای آن شده است. اکلز کیک خوشمزه‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و یکی از گزینه‌های عالی برای صرف عصرانه همراه با چای به شمار می‌رود.

69-کوک‌سیستر، آفریقای جنوبی

کوک‌سیستر، یک پیراشکی شیرین از آفریقای جنوبی است که در دکه‌های کنار خیابان با بنرهای تبلیغاتی «بهترین کوک‌سیسترهای آفریقای جنوبی» به فروش می‌رسند؛ هرچند خانواده‌های محلی که دستور پخت آن را از نسلی به نسلی دیگر منتقل می‌کنند، معتقدند که کیک آن‌ها بهترین است. انتخاب کسی که بهترین کوک‌سیستر را درست می‌کند، عملا غیرممکن است؛ اما یک چیز حتمی است و آن اینکه باید این پیراشکی بافته‌شده آغشته به شهد را امتحان کنید.

در هر صورت کوک‌سیستر را با «کیپ مالای کوک‌سیستر» (Cape Malay koesister) اشتباه نگیرید که توسط جامعه مسلمانان شهر کیپ تاون موسوم به «کیپ مالای» ابداع شده است. این پیراشکی‌ها دارای خمیری ادویه‌دار و به‌شکل بیضی هستند که در شهدی دارچینی و سپس پودر نارگیل خشک‌شده غلطانده می‌شوند.

70-واتروشکا، روسیه

واتروشکا از شیرینی‌های معروف روسیه و شبیه به پیراشکی است؛ با این تفاوت که پیراشکی روسی به‌شکل یک رول بسته است که می‌توان آن را از انواع خمیر تهیه و درونش را با فیلینگ‌های شیرین و خوشمزه پر کرد؛ در حالی که واتروشکا عموما از خمیر دارای مایه‌ خمیر درست می‌شود و رویه بازی دارد.

رایج‌ترین واتروشکا به‌شکل نان گرد و شیرینی است که با فیلینگ پنیر کاتیج یا پنیر کوارک شیرین‌شده یا گاهی اوقات مربا و مارمالاد پر شده و بعضا با کشمش یا میوه خوردشده تزیین می‌شود.

واتروشکا برای غذا نیز به کار می‌رود؛ به این ترتیب که داخل آن با گوشت پر شده و به‌طور سنتی در اجاق‌های با سوخت چوب پخته می‌شود و قطر آن از ۱۲ سانتی‌متر تا یک متر متغیر است. جالب اینکه که کلمه «واترا» به‌معنای اجاق یا آتش است.

71-کیبر الوز، تونس

«کیبر الوز» (Kaber Ellouz) یک شیرینی رنگارنگ با پایه خمیر بادام است که اغلب برای تعطیلات تهیه می‌شود. این توپ‌های مارزیپان تونسی را ابتدا با گلاب و وانیل طعم‌دار کرده؛ سپس برای ایجاد طرح رنگین‌کمانی، خمیر آن به سه قسمت تقسیم می‌کنند که به دو بخش آن، رنگ خوراکی می‌زنند و بعد هر سه تکه خمیر را در کنار هم می‌گذارند و گیس‌بافت می‌بافند. در ادامه این خمیر گیس‌بافت را به بخش‌های مساوی برش می‌برند، گرد می‌کنند و در پودر شکر ریز می‌غلطانند. این خوراکی‌های خوشمزه و چشم‌نواز نیازی به پخت ندارند.

72-کوئین یامان، فرانسه

«کوئین یامان» (Kouign-Amann) یا کیک کَره‌ای، یک کیک کاراملی خوشمزه است که رقیب خوبی برای کروسان به حساب می‌آید. اصالت این کیک به منطقه بریتانی در دهه ۱۸۰۰ برمی‌گردد. این شیرینی قدیمی شعار «همه‌چیز با کره بهتر است» را به‌معنای واقعی کلمه حفظ کرده است.

کوئین یامان شامل لایه‌های کره نمک‌دار و خمیر می‌شود که روی آن شکر می‌ریزند تا در حین پخت کاراملی شود. این شیرینی کاراملی نمکی، رویه‌ای لایه‌لایه و میانه‌ای مرطوب و خوشمزه دارد و گاهی اوقات داخل آن با میوه تازه یا شکلات پر می‌شود. کوئین یامان مطمئنا مناسب افرادی نیست که رژیم لاغری دارند؛ اما نمی‌توان به فرانسه سفر کرد و آن را نچشید!

73-لامینگتون، استرالیا

تاریخچه شیرینی «لامینگتون» (Lamington) قدری پیچیده‌ است. مورخان زمانی اعتقاد داشتند که کیک‌های آغشته به شکلات با روکش نارگیل از روی نام لرد لامینگتون نام‌گذاری شده است؛ یک بریتانیایی که از سال ۱۸۹۶ تا ۱۹۰۱ به‌عنوان فرماندار کوئینزلند خدمت می‌کرد.

چندین نظریه درباره این ادعا وجود دارد: برخی می‌گویند سرآشپز لرد سعی داشت مجددا از کیک اسفنجی بیات استفاده کرده و یک دسر برای فرماندار ابداع کند.

برخی معتقدند علت این نام‌گذاری برای این بود که کلاه فرماندار شبیه این کیک‌ها بود یا اینکه خدمتکار وی کیک موردعلاقه فرماندار را به اشتباه در کاسه‌ای از شکلات مذاب می‌اندازد. فرماندار که به‌هیچ عنوان از شیرینی نمی‌گذشت، به این نتیجه رسید که بهترین راه برای لذت‌بردن از این کیک آغشته به شکلات، غلطاندن آن در پور نارگیل خشک‌شده است تا دست‌هایش کثیف نشود.

پژوهشگران در سال ۲۰۱۴ دریافتند لامینگتون که اکنون به‌اندازه کانگورو از نمادهای استرالیا به شمار می‌رود، در واقع در نیوزیلند ابداع شد و نام اصلی آن «ویلینگتون» (Wellington) بوده است. فارغ از ریشه و اصل این شیرینی، اکثر مردم معتقدند که این بیسکویت‌های پشمالوی پف‌دار واقعا خوشمزه هستند.

74-جلابی، پاکستان

«جلابی» (Jalebi) یا زولبیا یک شیرینی مارپیچی است که تهیه آن به‌اندازه خوردنش، به‌خصوص برای بچه‌ها، جالب و جذاب است. این شیرینی که در کشورهای مختلفی درست می‌شود، بخش مهمی از ماه رمضان به حساب می‌آید.

جلابی شامل خمیری از ماست یا کره تصفیه‌شده و آرد مایدا ( آرد گندم نرم آسیا‌ب‌شده مشابه آرد کیک) می‌شود که با استفاده از قیف شیرینی‌پزی در روغن فراوان داغ ریخته و سرخ می‌شود. پس از سرخ‌شدن شیرینی، آن را در شهد می‌غلطانند. این خوراکی ترد و لطیف بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ پاکستان است که در اصل در ایران ابداع شده است و به آن زولبیا گفته می‌شود.

یک حقیقت جالب درباره جلابی این است که علاوه بر سیراب‌کردن اشتهای سیری‌ناپذیر افراد برای خوردن شیرینی، وقتی در شیر قرار بگیرد، ظاهرا می‌تواند به تسکین میگرن کمک کند. مردم محلی بر این باورند که اگر یک عدد جلابی بخورید و برای چند ساعت چیزی میل نکنید، درد میگرن شما فروکش می‌کند.

75-تارت کوئه، مالزی و سنگاپور

هیچ‌یک از جشن‌های سنگاپور بدون وجود یک سینی «تارت کوئه» (kueh tart) یا همان تارت آناناس تکمیل نمی‌شود. این شیرینی در نتیجه مازاد آناناس در مالزی و سنگاپور و تاثیر فرهنگ پراناکان‌ شکل گرفت.

پراناکان‌ها، اقوام ماجر چینی بودند که به مجمع‌الجزایر مالایی مهاجرت کردند و فرهنگ‌شان متاثر از فرهنگ انگلیسی، پرتغالی و هلندی بود. کسانی که با شیرینی پرتغالی «دی ناته» (de nata) آشنا هستند، متوجه می‌شوند که تارت کوئه از نظر شکل و اندازه با آن هم‌خانواده است.

برای تهیه این کلوچه ترد به یک کاتر مخصوص بیسکویت نیاز است که روی آن طرح می‌اندازد. دستورهای مختلفی برای تهیه تارت کوئه وجود دارد که هر خانواده سبک خاص خود را انتخاب می‌کند. یکی از این شیرینی‌ها را به عشق خود هدیه دهید و برای او آرزوی سعادت و موفقیت کنید.

76-تارو بان، چین

چینی‌ها معتقدند که شیرینی بخارپز «تارو بان» (Taro Bun) قدمتی برابر با سال ۷۷۰ قبل از میلاد دارد؛ هرچند احتمالا ظاهر متفاوتی با نوع امروزی داشته‌ است.

در دوران سلسله هان بود که استفاده از سنگ آسیاب بیشتر شد و متعاقبا تهیه خمیر با آرد آسیاب‌شده رواج یافت. شیرینی‌های خوشمزه‌ای در طول تاریخ چین تولید شده است؛ به همین دلیل اگر در یک قنادی چینی نمی‌دانستید کدام شیرینی را انتخاب کنید، تارو بان را جزو اولین انتخاب‌های خود قرار دهید.

ریشه بنفش، شیرینی ملایمی دارد که به‌شکل خمیر درمی‌آید و با شکر وانیلی مخلوط می‌شود و در نهایت ترکیب خوبی با نان تخم‌مرغی به وجود می‌آورد. این شیرین فوق‌العاده در هر زمان از روز حسابی دلچسب است.

77-کوکی کاراملی از آمریکای جنوبی

اگر وارد یکی از شیرینی فروشی های شهر پرو در آرژانتین شوید حتما این کوکی ها رو پیدا خواهید کرد. این شیرینی دارای دو لایه هست که بین آن با کارامل پر شده.

این کارامل از شیر غلیط که dulce de leche نامیده میشود، تهیه شده.

شما میتونید انواع مختلفی از این کوکی که آغشته به شکلات تلخ هستند یا با شکلات سفید پوشیده شدن و یا در پودر نارگیل غلتونده شدن رو امتحان کنید.

78-کیک بلک فارست از آلمان

منطقه بلک فارست آلمان علاوه بر داشتن افسانه ها و قلعه های فراوان، دلیل نامگذاری این کیک هم هست اما مشخص نیست که اصالت این کیک برای این منطقه هست یا نه.

لایه های این کیک شکلاتی را با مخلوط آب گیلاس و برندی آلبالو (نوعی مشروب) مرطوب میکنند. بین لایه ها یک لایه نازک شکلات استفاده میکنند و سپس روی آن را خامه کشی میکنند و با گیلاس تازه تزیین میکنند.

نتیجه نهایی یک کیک رویایی ست که در قنادی های آلمان بی رقیب است.

79-ماکارون، شیرینی خوشمزه فرانسه

ماکارون یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های فرانسوی است که قدمت آن به قرن هفدهم میلادی باز می‌گردد. این شیرینی با دو لایه خمیر مرنگ و یک لایه کرم میانی تهیه می‌شود. ماکارون‌ها در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف وجود دارند، اما طعم وانیل و شکلات از محبوب‌ترین آنها هستند. پس فراموش نکنید اگر تور فرانسه را انتخاب کردید و عازم این کشور شدید بدون ماکارون سفر شما کامل نخواهد بود.

80-کیک سرخ شده مصر

شیرینی کیک سرخ شده (Basbousa) یا همان شیرینی مصری یکی از بهترین شیرینی های دنیا و  شیرینی سنتی و محبوب در مصر است. این شیرینی از آرد گندم، عسل، زعفران، روغن گیاهی و ادویه‌های دیگر مانند کارداموم و پودر پسته تهیه می‌شود.

برای تهیه کیک سرخ شده، در ابتدا آرد گندم، شکر و روغن گیاهی را با هم مخلوط می‌کنند. سپس به این مایه همانند گز بلداجی زعفران و  سپس کارداموم اضافه می‌شود تا به آن طعم و عطر خاصی ببخشد. مایه را در قالبی مسطح و مستطیلی ریخته و به صورت یکنواخت صاف می‌کنند.

سپس بر روی آن شربت عسل ریخته می‌شود تا کیک سرخ شود و شیرین شود. پس از پخت و خنک شدن، کیک سرخ شده به قطعات کوچک مربعی برش داده می‌شود و ممکن است بر روی آن پودر پسته یا تزئینات دیگر اضافه شود.

شیرینی کیک سرخ شده به عنوان یک شیرینی غنی و خوشمزه در جشن‌ها، مناسبت‌ها و مراسم‌های خاص در مصر سرو می‌شود. این شیرینی به دلیل طعم و عمق تاریخی خود مورد توجه و علاقه مصریان قرار می‌گیرد. همچنین، کیک سرخ شده در کافه‌ها و رستوران‌های مصری نیز معمول است و به عنوان یکی از شیرینی‌های محبوب مورد استقبال قرار می‌گیرد.

 

امیدوارم از مقاله ما لذت برده باشید و اطلاعات کاملی بهتون داده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *